MARTIN KOZLOWSKI

OCTOBER FOLDER

12 OCTOBER - 12 NOVEMBER 2017

Martin Kozlowski’s work emphases what digital developments can add to painting. In his work, Kozlowski illustrates the transitional states between digital and analog painting and explores the possibilities that the digital form offers. Just like software designed for digital drawing, such as Photoshop, Kozlowski's paintings are based on building the final image through manipulation of layers. In Kozlowski’s case, layers are built with large sweeping movements of spray and acrylic paint on canvas. This choice of material allows Kozlowski to register speed and distance while highlighting the relationship between depth and the flattened image.

In October Folder, the digital and the analog merge together to form a new visual language that works for and against itself. Unlike working only digitally or analogously, new possibilities and limitations arise when translating digital functions into analogue painting. While the digital software is designed to allow a complete overview and control of the image, the analog image (missing undo buttons, for example) is unmanageable and constrained by its own tangible limitations. Here, color, scale, contrast and size of the canvas play a crucial role in creating an open dialogue between elements and layers in the work. Thus, Kozlowski works from a different starting point and meets new exploratory challenges during the process.

Martin Kozlowski (1984) lives and works in Stockholm. Kozlowski has a BA from Goldsmith's University, London (2014), and a Meisterschuler degree from Professor Amy Sillman's class at Städelschule, Frankfurt (2017). Previously, he has shown his works at Darmstadt Kunsthalle, Frankfurt; GALERIE WILMA TOLKSDORF, Frankfurt; Museum für Moderne Kunst, Zollamt Frankfurt; Husslehof, Frankfurt; and Silent Veil Projects, Berlin.

October Folder is Martin Kozlowski's first solo show at ANNAELLEGALLERY.

---

Martin Kozlowski har med sitt konstnärskap fördjupat sig i vad den digitala utvecklingen kan tillföra måleriet. I sina verk belyser Kozlowski transformationen mellan digitalt och analogt måleri utan att efterlikna det digitala. Precis som mjukvaran är utformad för ett digitalt ritande (som Photoshop till exempel) är Kozlowskis måleri baserat på lager. Med stora svepande rörelser av sprayfärg och akryl skapas lager av former på duken. Detta val av material tillåter Kozlowski att registrera hastighet och avstånd samtidigt som den belyser relationen mellan djupet och den sammansatta ytan.

October Folder har det digitala och analoga totalt smält samman och bildat ett språk som arbetar mot och för sig självt. Till skillnad från att enbart arbeta digitalt eller analogt, uppstår andra möjligheter och begränsningar när man översätter digitala funktioner till analogt måleri. Den digitala mjukvaran är konstruerad så att man enkelt ska kunna tillgå en komplett överblick och få kontroll över bilden medan den analoga bilden (saknar ångra-knappar bla) är orörlig och uppvisar där av helt andra förutsättningar. Färg, skala, kontrast och storleken på duken spelar en avgörande roll för att skapa en öppen dialog mellan de olika element och lager i verket. På så sätt lyckas Kozlowski ha en annan utgångspunkt och möter helt andra måleriska utmaningar under processens gång.

Martin Kozlowski (1984) bor och arbetar i Stockholm. Kozlowski har en BA från Goldsmiths University, London (2014), och en Meisterschuler examen från professor Amy Sillmans klass på Städelschule, Frankfurt (2017). Han har tidigare visat sina verk på Darmstadt Kunsthalle, Frankfurt; GALERIE WILMA TOLKSDORF, Frankfurt; Museum für Moderne Kunst, Zollamt Frankfurt; Husslehof, Frankfurt; och Silent Veil Projects, Berlin.

October Folder är Martin Kozlowskis första soloutställning på ANNAELLEGALLERY.