OSKAR HULT

NYA LJUD

23 MARS – 29 APRIL 2023


RECENSERAD AV

OMKONST
28 MARS 2023


KUNSTKRITIKK
4 APRIL 2023


KONSTEN.NET
6 APRIL 2023

ENGLISH

 

Orden tar slut redan innan de börjat formuleras. Så i stället, hågkomster. Landskapen som flimrar förbi. Vad var det jag såg egentligen? Det har registrerats och lagrats. Intrycken ligger staplade innanför skallbenet. I hjärnans alla vindlingar, som avlagringar. Att försöka greppa tag i minnena och se dem fullt belysta, som det var, är omöjligt. I stället ges de plats att framträda. Eller framkallas? Ett efter ett ner i badet med framkallningsvätska. Där! Något syns faktiskt. Det har gjorts synligt.

Anna Bohman Gallery har glädjen att presentera Oskar Hults tredje utställning på galleriet. Utställningen består av en serie nya målningar där Hult fortsätter att utforska måleriets möjligheter och vad som går att föreviga av ögonblickens svårfångade intryck.

Färg, ljus, skuggor och skiftningar far förbi bildytan. Målningarna tycks både konkretiseras och lösas upp i samma ögonblick som färgen vidrör duken. Vissa verk förefaller vara utsikter från ett fönster, andra mer nära studier av vegetation. Några målningar ger en antydan till en inomhusmiljö medan ytterligare andra visar tydliga konturer av hus och fasader. Koloriten är dämpad och det är ett tyst måleri som bjuder in till eftertanke och minnen. Till några av målningarna har konstnären adderat objekt, ett leksakståg, en bit av ett staket, en mindre målning fäst på ytan av ett större. Oskar Hults måleri tycks befinna sig i ett mellanläge av då och nu, av ett framför och ett bakom, av ett stationärt och ett temporärt. Som om konstnären vägrar befatta sig med ett tillstånd av konstans. Är det helt enkelt en övertygelse om att måleriet är ett verb? Det vill säga att måleriet gör något både med konstnären själv och med oss som betraktare. Och att det är det intressanta, utkomsten av intrycken vi får vid betraktandet av hans målningar? Oskar Hult ger inga entydiga svar. I stället låter han betraktarens varseblivning sväva i detta mellanrum där allt möts och bilden klarnar.

Möjligen finns redan motiven där i duken. Kanske verkar Oskar Hults penslar likt en camera obscura som möjliggör att motiven så sakteliga framträder. Som om bilden redan bodde inom spännramens fyra hörn. Konstnärens känsliga måleri är inte känslosamt, det är inte belagt vare sig med romantik eller melankoli. I stället framstår målningarna som sakliga i sin ovisshet. Han målar mellanrummet.

 

OSKAR HULT (f. 1986) bor och arbetar i Stockholm, utbildad vid Kungl. Konsthögskolan, Stockholm och har även studerat vid Akademie der Bildenden Künste, Wien. Oskar Hults verk har tidigare visats på Moderna Museet, Stockholm; Moderna Museet, Malmö; Färgfabriken, Stockholm; Galleri Thomassen, Göteborg; Konstakademien, Stockholm; Gallery Project Room, Helsingfors; Tsukuba Art Museum, Tsukuba; Konstnärshuset, Stockholm.

Oskar Hult tilldelades Fredrik Roos Stipendium 2017 med motiveringen ”för ett måleri som på ett mycket känsligt sätt låter material och fragment från en värld utanför konsten ingå i nya sammanhang i en icke-hierarkisk ordning. Bilderna blir till minneskapslar som bjuder betraktaren till att sjunka in och fokusera blicken”, och har även tilldelats TSUKUBA Art Museum Exhibition Grant 2015 med flera. Oskar Hult finns representerad vid Moderna Museet, Stockholm; Region Uppsala; Region Kalmar; Region Skåne; och Norrköpings Kommun.

Installationsbilder Mathias Johansson